Massale inspanningen om transmigranten tegen te houden in haven van Oostende

Door Brecht Vermeulen op 2 februari 2018, over deze onderwerpen: West-Vlaanderen

Uit een parlementaire vraag van Kamerlid Brecht Vermeulen (N-VA) aan de minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) blijkt dat er een pakket aan maatregelen genomen wordt om overlast met transmigranten op de nieuwe ferrylijn tussen Oostende en Ramsgate zo veel mogelijk te vermijden. Zo komt er onder meer een 4 meter hoog onbeklimbare omheining met scheermesdraad, een hoogtechnologisch camerascherm, worden er bijkomende politieagenten ingezet en zullen Britse agenten cameraobservatie en CO2-metingen doen.  “In het verleden heeft de aanwezigheid van een ferrylijn voor zeer veel overlast met illegale transmigranten in Oostende gezorgd. Toen werden er geen duidelijke afspraken gemaakt met de ferrymaatschappij. Dankzij het constructief overleg met alle betrokken politie- en  overheidsdiensten, Seabourne Freight en de Britse politie zal de overlast nu tot een minimum beperkt worden”  zegt Vermeulen.

Enkele maanden geleden kondigde de Haven van Oostende aan dat er nieuwe Roll-on/Roll-offlijn voor vrachtvervoer komt tussen Oostende en het Britse Ramsgate. Toen werd er gecommuniceerd dat de nieuwe lijn op 1 maart 2018 zou opengaan. Op de parlementaire vraag van Brecht Vermeulen deelde minister voor Binnenlandse Zaken Jambon mee dat deze timing niet haalbaar zal zijn, omdat er nog heel wat infrastructurele werken moeten worden uitgevoerd.

Volgens de minister is het niet ondenkbaar dat migranten of mensensmokkelaars deze nieuwe RoRo-verbinding met begeleide vracht zullen benutten om in Groot-Brittannië te raken. Daarom zal er rondom de terminal een vier meter hoog fijnmazige en onbeklimbare omheining worden geplaatst, die bovendien voorzien wordt van een scheermesbedrading. Daarnaast zal het havenbedrijf instaan voor een performant en hoogtechnologisch camerasysteem op deze terminal. De terminaluitbater engageert zich daarnaast om de klok rond onthaal te voorzien, met permanente bijstand van een private bewakingsagent met patrouillehond. Ook op de parking en de inschepingszone zal permanent gepatrouilleerd worden. De Britse autoriteiten van hun kunt zullen bijstand geven op de terminal voor grenscontrole met cameraobservatie ‘(camtech) en CO2-meting. Dit pakket aan maatregelen komt bovenop de 10  extra lokale en 16 scheepsvaartpolitieagenten die zullen worden ingezet.

Kamerlid Vermeulen is bijzonder tevreden over de kordate en preventieve aanpak van alle betrokkenen. “Tot 2013 had Oostende een ferrylijn naar Groot-Brittannië. Toen hebben alle besturen, zowel lokaal, provinciaal als federaal het nagelaten om goede afspraken te maken met het toenmalig ferry-bedrijf. Dit zorgde voor een toename van overlast en een groter onveiligheidsgevoel in Oostende. Zowel de plaatselijke korpschef als de procureur gespecialiseerd in mensensmokkel stelden vast dat de overlast daalde toen de ferryverbinding verdween. Met het afgesproken pakket aan maatregelen en de garanties van minister Jambon om de situatie van nabij te monitoren en zo nodig bijkomende maatregelen te treffen, moet het mogelijk zijn om de overlast tot een minimum te beperken” besluit Vermeulen (N-VA).

Dit onderwerp kwam tevens aan bod in het WTV-journaal http://www.focus-wtv.be/nieuws/omheining-van-4-meter-hoog-haven-oostende

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is