27,5% meer snelheidsboetes uitgeschreven

Door Brecht Vermeulen op 14 juli 2018, over deze onderwerpen: Binnenlandse Zaken

In 2017 werden 1.595.991 chauffeurs geflitst in België. Dit blijkt uit een parlementaire vraag van Brecht Vermeulen (N-VA) aan minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA).  Deze stijging is voornamelijk het gevolg van investeringen in nieuwe technieken zoals trajectcontroles (+134% ten opzichte van vorig jaar). Brecht Vermeulen: “Sinds de zesde staatshervorming zijn de gewesten ook bevoegd voor snelheidsovertredingen. Dit zorgde voor een verdere responsabilisering van de deelstaten. Jammer genoeg zijn snelheidsovertredingen op autosnelwegen niet mee overgedragen. Dit terwijl 90% van alle trajectcontroles langs Vlaamse autosnelwegen worden uitgevoerd. Daarom begrijp ik niet dat ook dit aspect niet naar de gewesten werd overgedragen ”

De opgevraagde cijfers bevatten gegevens van 2015 tot en met 2017. Hierbij valt op dat het totaal aantal overtredingen in 2017 opvallend veel hoger ten opzichte van 2015 (+22,8%) en 2016 (+27,5%). Deze stijging is voornamelijk te wijten aan het toegenomen aantal trajectcontroles en controles door radars aangekocht door de lokale politiezones. De enige vorm van controle die sterk afgenomen is, zijn de vaste radars. In 2015 was dit nog goed voor 27,6% van alle boetes, dit aandeel nam zowel procentueel als in absolute cijfers sterk af. “ Uit een studie van VIAS blijkt dat bij vaste snelheidscamera's het totale aantal letselongevallen verminderd 20%. Bij trajectcontroles is er een daling met 30 procent voor het totale aantal letselongevallen en met 56 procent voor de ongevallen waarbij iemand om het leven komt of zwaargewond raakt. Bovendien ervaren Vlaamse chauffeurs trajectcontroles als rechtvaardiger. Daarom zet Vlaams minister van Mobiliteit Weyts (N-VA)  in op het omzetten vaste flitspalen naar trajectcontroles.” stelt Kamerlid Vermeulen.

  2015 % 2016 % 2017 %
Trajectcontrole 156 806 12,1% 120 481 9,6% 281 677 17,6%
Mobiele Radars 601 311 46,3% 648 512 51,8% 675 293 42,3%
Vaste radars 358 993 27,6% 256 128 20,5% 262 486 16,4%
Semi-vaste radars 106 029 8,2% 81 655 6,5% 143 064 9,0%
Radar PZ 76 552 5,9% 145 396 11,6% 233 471 14,6%
  1 299 691 100% 1 252 172 100% 1 595 991 100%

 

Momenteel worden er trajectcontroles gehouden langs de E40, E17 en in Luik. In 2015 werden nog 88.3% van alle snelheidsovertredingen bij trajectcontroles opgelopen op de E40, voornamelijk richting Oostende (68,2%). In 2017 werden de meeste verkeersovertredingen via trajectcontrole opgelopen op de E17 (60,8%), voornamelijk in de richting van Antwerpen.

trajectcontrole richting 2015 % 2016 % 2017 %
E40 Oostende 106 894 68,2% 15 829 13,1% 0 0%
E40 Brussel 31 525 20,1% 33 359 27,7% 89 303 31,7%
E17 Antwerpen 13 458 8,6% 32 205 26,7% 148 468 52,7%
E17 Kortrijk 0 0% 23 616 19,6% 22 893 8,1%
Tunnel de Cointe (Luik)   4 929 3,1% 15 472 12,8% 21 013 7,5%

 

Meer dan 90 % van alle trajectcontroles worden dus langs Vlaamse wegen doorgevoerd. “Sinds de zesde staatshervorming zijn de gewesten bevoegd voor snelheidsovertredingen. Maar zoals dit wel vaker het geval is bij staatshervormingen, werd ook hier geen homogeen pakket overgedragen. De snelheidsboetes langs autosnelwegen worden nog steeds Federaal geïnd. Niet allen gebeuren meer dan 90 % van alle trajectcontroles langs Vlaamse wegen. De Vlaamse Regering heeft besloten dat er in 2018 op 37 locaties bijkomende trajectcontroles worden geplaatst, waarvan 3 langs autosnelwegen. Daarom lijkt het niet meer dan logisch dat ook de inkomsten langs autosnelwegen worden overgedragen naar de Gewesten.” Besluit Vermeulen.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is