Hulpdiensten niet meer bereikbaar voor mensen met oude telefoons?

Door Brecht Vermeulen op 18 januari 2019, over deze onderwerpen: West-Vlaanderen

Tijdens een proefproject van de noodcentrale 112 is duidelijk geworden dat er problemen zijn met sommige Proximus-klanten die met een verouderd telefoontoestel bellen. Het gaat onder meer over een telefoon met draaischijf. In een reactie hierop heeft Proximus een e-mail verstuurd naar al haar klanten die geen toestel kochten bij het bedrijf. Kan niet, vindt N-VA Kamerlid Brecht Vermeulen die zelf zo een e-mail ontving: “Het is niet aan de klanten van Proximus maar aan Proximus zelf om te weten hoeveel personen met een niet-compatibel toestel bellen. Bovendien bereik je mensen met een telefoon met draaischijf absoluut niet via een e-mail en maakt dit te veel mensen nodeloos ongerust. Het garanderen van de veiligheid van alle  burgers is voor mij de belangrijkste kerntaak van de overheid, daarom moeten eerst alle problemen opgelost worden voor we verder kunnen met dit project”

Sinds enkele maanden lopen er in de provincies West-Vlaanderen en Namen proefprojecten bij het noodnummer 112. In deze provincies wordt de noodcentrale uitgerust met Interactive Voice Respons (IVR) technologie waardoor burgers die het noodnummer bellen een keuzemenu krijgen die hen sneller naar de juiste centrale stuurt. Hiermee zal telefoneren naar het nummer 112 vergelijkbaar worden met het gebruik van de app 112. “ Het proefproject dat toenmalig minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) uitschreef is een logisch gevolg van de goede resultaten die de app 112 heeft opgeleverd. Op termijn moet de snellere dienstverlening zeker mensenlevens kunnen redden.”

Tijdens deze testfase zijn er problemen opgedoken bij Proximus klanten die niet over een IVR-compatibel toestel beschikken. Bij andere operatoren zoals Telenet zouden deze problemen zich niet stellen, omdat hun diensten deze oude toestellen niet meer ondersteunen. In een reactie hierop heeft Proximus naar al haar klanten in West-Vlaanderen die geen toestel bij het bedrijf aangekocht hebben een mail gestuurd. Daarin staat te lezen dat de noodcentrales 100, 101 en 112 mogelijk niet meer bereikbaar zijn met hun huidige telefoontoestel. Daarom roept Proximus op om naar een gratis nummer (0800/22.123) te bellen om dit te testen en het cijfer 1 in te toetsen. Indien ze geen bevestigingsboodschap te horen krijgt, is hun toestel niet compatibel en lukt het niet met hun huidige toestel om de noodnummers te bereiken.

Ook N-VA Kamerlid Brecht Vermeulen ontving deze mail. Hij stelt zich ernstige vragen bij de werkwijze van Proximus. “Bij toeval volg ik dit testproject van 112 op in het Parlement. Mijn verbazing omtrent deze mail was dan ook groot. Vooreerst omdat Proximus geen idee heeft hoeveel klanten er over niet compatibele toestellen beschikken en vervolgens het aan haar eigen klanten overlaat om dit te testen. Daarnaast is het hallucinant dat deze communicatie via e-mail verloopt. Het is voor mij een communicatieve blunder om te denken dat mensen die nog met een toestel met draaischijf zouden bellen het best via deze weg bereikt kunnen worden. Het bereik van deze informatiecampagne veel kleiner moeten zijn. Door een grote groep personen een bericht te mailen dat ze met hun vaste telefoontoestellen mogelijk de hulpdiensten niet meer kunnen, heeft Proximus veel mensen nodeloos ongerust gemaakt”.  

Voor het N-VA Kamerlid is het duidelijk dat het proefproject niet verdergezet kan worden zolang deze problemen niet van de baan zijn. “Het verzekeren van veiligheid de belangrijkste kerntaak van de overheid. Het volstaat bij gevolg niet dat 90 of 95% van de bevolking mee is. We kunnen pas dergelijke beslissingen nemen als 100% van de bevolking technologisch mee is.”

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is